Afbeelding

Jongeren lezen liever nieuws dan dat ze het kijken

Algemeen

Kijken jongeren liever een nieuwsvideo dan dat ze een nieuwsbericht lezen? Dat lijkt niet zo te zijn, volgens onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Pew Research.

Nieuwsorganisaties zetten steeds meer in op beeld: liefst korte filmpjes die makkelijk te delen zijn op sociale media. Het idee is dat ze zo de jonge doelgroep kunnen bereiken, die weg zou trekken van traditionele media en de voorkeur zou geven aan beeld.

Onderzoek van onderzoeksbureau Pew Research laat nu een opmerkelijk resultaat zien: jonge Amerikanen (18-29 jaar) lezen liever nieuws dan dat ze het kijken. Het zijn de oudere leeftijdsgroepen die liever kijken dan lezen. Overigens geeft zo'n twintig procent van de Amerikanen onder de 50 aan dat ze het liefst naar het nieuws luisteren – ook een tamelijk opvallend resultaat.

Lees verder De Nieuwe Reporter: www.denieuwereporter.nl/2016/10/jongeren-lezen-liever-nieuws-dan-dat-ze-het-kijken-en-dat-geldt-ook-voor-online/