Afbeelding

Eenderde van het bezoek van nieuwssites komt van Facebook

Algemeen

Wekelijks maakt Elger van der Wel een overzicht van de meest interessante artikelen over innovatie in de journalistiek en media. Met deze week: twee interessante onderzoeken onder uitgevers die bevestigen wat we eigenlijk al wisten.

Survey of large publishers: 30 percent of our website visits come from Facebook (NiemanLab)

Dit is een redelijk omvangrijk en interessant onderzoek onder grote (nieuws)uitgevers omtrent Facebook. Er komt onder meer uit naar voren dat Facebook verantwoordelijk is voor bijna eenderde van het bezoek van hun sites. Daarnaast is een ruimte meerderheid ontevreden over hoe Facebook communiceert over veranderingen aan hun producten/diensten en zijn ze ook niet blij met de mogelijkheden om geld te verdienen via Facebook. Deze twee punten zijn natuurlijk niet heel verrassend, maar toch altijd interessant om ze bevestigd te zien.

For many legacy news organizations in Europe, digital disruption comes with new ideas but few answers(NiemanLab)

Een ander nog veel interessanter en breder onderzoek werd uitgevoerd door Reuters. Het laat zien wat we eigenlijk al weten: de traditionele uitgevers hebben veel moeite met de shift naar mobiel en de verschuiving van contentdistributie naar de kanalen van techbedrijven. En dan vooral als het gaat om het verdienen van geld.

Lees verder op De Nieuwe Reporter: www.denieuwereporter.nl/2016/10/eenderde-van-het-bezoek-van-nieuwssites-komt-van-facebook/