Afbeelding

Gemeenten op social media: minder snel, meer actie

Algemeen

"De brede uitrol van sociale media over de hele organisatie is de grootste uitdaging." Dat was de belangrijkste conclusie uit het onderzoek naar sociale media en gemeenten in 2015.

Een jaar verder betekent dit nieuwe ontwikkelingen. Op veler verzoek presenteren we hierbij ons nieuwe onderzoek naar de prestaties van lokale overheden op social media in 2016. Dit jaar ook andere overheden, maar wel met koerswijziging.

De vraag of social media toegevoegde waarde hebben voor gemeenten is een gepasseerd station. Dat concludeerden we vorig jaar al. We zien bij veel overheidsorganisaties bovendien dat de grenzen tussen communicatie, dienstverlening en participatie vervagen. We kozen daarom na vijf jaar onderzoek voor een koerswijziging. In plaats van een vragenlijst die de beleving van social-mediagebruik van organisaties optekent, onderzoeken we op dit moment de versmelting van de drie vakgebieden. Die resultaten presenteren we in het eerste kwartaal van 2017.

In dit artikel geven we een update van de social-mediaprestaties van gemeenten. Sterker nog, we hebben onze analyse wat verbreed en tekenen dit jaar ook de prestaties van veiligheidsregio's, waterschappen en provincies op. 

Als we kijken naar de drie grootste webcare-kanalen van lokale overheden, dan zien we dat nog steeds niet alle gemeenten een (corporate) Facebookpagina hebben. Twitter blijft het meest dominante platform voor webcare. Slechts drie gemeenten zijn niet bereikbaar via dat kanaal. Deopmars van WhatsApp als nieuw webcare-kanaal zet door.

Lees verder op FrankWatching: www.frankwatching.com/archive/2016/10/06/gemeenten-op-social-media-minder-snel-meer-actie-onderzoek-2016/