Afbeelding

PWC: Uitgevers blijven het komende vijf jaar moeilijk houden

Algemeen

PriceWaterhouseCoopers lanceerde deze week de Entertainment en Media Outlook for the Netherlands 2016 – 2020, een kijkje in de toekomst voor het Nederlandse medialandschap. Uit de cijfers van PWC blijkt dat print de komende jaren blijft krimpen en dat Nederlanders in toenemende mate hun media en entertainment digitaal consumeren.

Het is slecht nieuws voor print. De markt voor tijdschriften zal blijven krimpen. PWC berekent de inkomstendaling voor de komende 5 jaar op gemiddeld 3,3%. De daling is berekend over verschillende inkomsten: print advertenties zakken van €295 miljoen naar €195 miljoen. Inkomsten uit verkochte oplage dalen van: €275 miljoen naar €225 miljoen euro. Het lukt uitgevers maar mondjesmaat om papieren abonnementen om te zetten in digitale. De inkomsten voor digitale abonnementen groeien van €11 miljoen in 2015 naar €29 miljoen in 2020.

Kranten
De markt voor kranten is iets minder slecht af. De komende 5 jaar krimpt deze markt met gemiddeld 1,9%. Ook hier krimpen vooral de advertentie-inkomsten voor print: van €218 naar €134 miljoen euro. De verkochte papieren oplage daalt weliswaar van €770 miljoen naar €628 miljoen, maar de verkochte digitale oplage ziet een stijging van €95 naar €201 miljoen euro.

Lees verder op Bladendokter: www.bladendokter.nl/pwc-uitgevers-blijven-komende-5-jaar-moeilijk-houden/