Afbeelding

Mediamonitor: 2016 in teken van concentratie

Algemeen

Het Nederlandse medialandschap is ook dit jaar weer verder geconcentreerd.

Mocht de beoogde overname van de Telegraaf Media Groep (TMG) door Mediahuis doorgaan, komt 90 procent van de Nederlandse dagbladenmarkt in handen van twee Vlaamse partijen, Mediahuis en De Persgroep.

De cijfers staan in de jongste Mediamonitor [.pdf] die het Commissariaat voor de Media (CvdM) jaarlijks publiceert.

De markt voor kranten en tijdschriften daalt in Nederland al jaren achtereen. De dagbladenmarkt kromp de laatste 15 jaar met een derde. De tijdschrift-oplagen daalden eveneens, met bovendien een afname van het aantal titels. "Het grootste aandeel binnen de tijdschriftenmarkt is nog steeds voor de radio- en tv-bladen", aldus het Commissariaat.

Lees verder op Villamedia: www.villamedia.nl/artikel/mediamonitor-2016-in-teken-van-concentratie