Afbeelding

De opkomst van de generatie ‘alles’: afscheid van oude media

Algemeen

De generatie die is opgegroeid met internet, mobiele telefoon en social media wordt volwassen en gaat nooit meer lezen en kijken zoals hun ouders. Tegelijkertijd kijken ouderen juist steeds meer en ook het printbereik onder die groep staat er goed voor. Een overzicht van de staat van het Nederlands medialandschap op basis van cijfers samengebracht door De Stand van de Nieuwsmedia.

Voor het eerst sinds jaren daalde in 2015 het aantal uren dat Nederlanders gemiddeld naar de tv kijken. De oplagedaling bij kranten en tijdschriften ligt al drie jaar op rij boven de 5 procent. Het gebruik van digitale media heeft nog steeds z'n verzadigingspunt niet bereikt. Mobiel blijft groeien, online video is onverminderd populair, multi-tasken wordt de norm, Facebook werd definitief de new best friend van de nieuwsmedia. De achterliggende driver van deze ontwikkelingen is het mediagebruik, en dan met name het gedrag van nieuwe gebruikers, de generatie die nu zijn volledige aandeel in het totale gebruik gaat opeisen.

Digitalisering
Trendwatchers verzinnen catchy namen voor de aanstormende generaties. Generatie Nix, Generatie X, de millenials, de Einstein-generatie, generatie Y… allemaal aanduidingen uit de laatste 20 jaar. Die 20 jaar kenmerken zich op media-gebied door één dominant thema: de digitalisering. Sinds het internet zoals we dat nu kennen rond 1995 als 'huishoudelijk apparaat' werd geïntroduceerd, heeft de digitalisering het medialandschap volledig op z'n kop gezet.

De grootste Amerikaanse mediabedrijven zijn Google en Facebook – goed voor meer dan 80% van de advertentieomzet aldaar en ook in Nederland dominant. Die bedrijven bestonden in 1995 nog niet eens. Facebook is zelfs nog geen tien jaar oud. En misschien al weer op z'n retour omdat jongeren liever hun ervaringen delen op Instagram, YouTube of Snapchat.

Lees verder bij hetSVDJhttps://www.svdj.nl/longread/