Afbeelding

DDMA en IAB kritisch op voorstel nieuwe cookiewet

Algemeen

Europa wil de opt-in voor het plaatsen van cookies via de browserinstellingen gaan regelen, niet meer via pop-ups op websites. De DDMA en het IAB in Europa en Nederland vinden dat niemand daarbij gebaat is.

"Goed dat de Europese Commissie eindelijk onderkent hoe belangrijk reclame-inkomsten zijn om gratis content te financieren, maar de verordening zal onmiskenbaar schade toebrengen", aldus Townsend Feehan, de CEO van IAB Europe in een reactie.

Feehan reageert op het voorstel van de Europese Commissie, dat nu naar de Raad en het Parlement gaat, om de cookiewall van websites te laten verdwijnen. Het toestemmingsproces moet via de browserinstellingen gaan plaatsvinden. Een laag dieper, onzichtbaarder. Standaard opt-in, dus zonder dat personalisatie en tracking zijn geactiveerd. Daar is niet iedereen even blij mee.

Directeur Jeroen Verkroost van IAB Nederland liet zich eerder al in vergelijkbaar scherpe bewoording uit. Hij signaleert dat het huidige advertentiebeleid rondom cookieplaatsing niet werkt. Internetgebruikers willen helemaal niet steeds goedkeuring moeten geven om een cookie te plaatsen. Bovendien kan de overheid de wet die hiertoe verplicht niet handhaven. "Tijd voor een duurzaam advertentiebeleid", roept hij op. Maar het voorstel dat gisteren uit Brussel kwam voldoet daar niet aan in zijn optiek.

Lees verder op Emerce: www.emerce.nl/nieuws/ddma-iab-kritisch-voorstel-nieuwe-cookiewet