Afbeelding

Jongeren nemen afscheid van traditionele tv

Algemeen

Nederlanders besteedden in 2016 opnieuw minder tijd aan tv-kijken dan in het jaar daarvoor. Dat is vooral te wijten aan een forse daling bij de groep kijkers jonger dan 35 jaar. Het 'uitgesteld' kijken nam opnieuw toe.

De tv-trend is sinds 2014 permanent dalend. En dat zelfs in een 'even' jaar met veel sportevenementen (EK en OS) de daling is voortgezet is een teken aan de wand. Die daling betreft overigens vooral het traditionele, lineaire tv-kijken. De manier waarop Nederlanders tv-kijken verandert van lineair naar on-demand: de kijker zelf kiest wat wanneer te kijken, zoals op Netflix, YouTube of Uitzending Gemist.TV-kijken verandert

Van de totale kijktijd in 2016 was al 7% (bijna 13 minuten) 'uitgesteld kijken'. Dat percentage – in 2008 voor het eerst gemeten – is in de laatste zeven jaar dus gestegen van 1 tot 7 %. Dat is uitgestelde traditionele tv, "binnen 6 dagen" aldus het SKO Rapport.

Het betekent niet dat Nederlanders minder naar bewegende beelden op schermpjes kijken. YouTube, Vimeo en bijvoorbeeld Dumpert zitten er niet bij, en ook NLZiet, Videoland en Netflix niet. Die laatste is met ruim twee miljoen abonnees de belangrijkste concurrent van het traditionele tv-kijken. NLZiet (publiek en commercieel) en Videoland (RTL) zijn met 100.000 en 200.000 kleine spelers.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/de-stand-van-de-nieuwsmedia/jongeren-nemen-afscheid-traditionele-tv/