Afbeelding

Huis-aan-huisbladen blijven populair

Algemeen

Huis-aan-huisbladen stonden plots in de belangstelling toen de Persgroep aankondigde tweederde van de 120 journalisten bij zijn titels te ontslaan. Eerder, in 2016, kondigde TMG al aan dat het afsloten van zijn bladen een reële optie was. Uitgevers lijken uitgekeken op deze titels, maar zijn de lezers dat ook?

Vrijwel elk Nederlands gezin krijgt een of meer huis-aan-huisbladen op de mat. Ze worden nog steeds goed gelezen: bijna 90% van de Nederlanders leest weleens een huis-aan-huisblad, ruim 60% zelfs elke week. Maar het gaat niet om 'gemiddelde' Nederlanders, want het publiek is ouder dan gemiddeld en woont vooral in niet-stedelijke gebieden, terwijl het hoogste bereik in de laagste welstandsgroepen zit. Voor de lezers is het medium de belangrijkste bron voor nieuws over hun gemeente.

Zes uitgevers, 336 titels
In 2014 deed het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) voor het eerst onderzoek naar de verspreiding en het leesgedrag van huis-aan-huisbladen. In 2016 werd dat onderzoek herhaald, waardoor er nu voor het eerst vergelijkbare cijfers zijn. Er werden ruim 30.000 mensen ondervraagd.

Download hier het hele onderzoek (pdf).

'Bijna vergelijkbaar', want in het nieuwe onderzoek participeerden meer uitgevers. Concentra Media Nederland, Holland Mediacombinatie (TMG), De Persgroep Nederland), BDU Media, NDC Mediagroep deden ook in 2014 mee, Boom uitgevers Nieuwsmedia laat in het nieuwe onderzoek voor het eerst haar titels onderzoeken. Hiermee zijn nog steeds niet alle uitgevers van huis-aan-huisbladen in het onderzoek opgenomen. De titels van 336 huis-aan-huisbladen van deze uitgevers zitten in het onderzoek (303 in vorige editie), maar veel vragen gaan over huis-aan-huisbladen in het algemeen.

Bereik
Bijna 90% van de ondervraagden zegt 'weleens' een huis-aan-huisblad te lezen, dat zou dan om bijna 12 miljoen Nederlanders van 13 jaar of ouder gaan, 81% (10,9 miljoen mensen) heeft het afgelopen jaar één van de 336 titels van de deelnemende uitgevers gezien. Het gemiddelde bereik van een nummer is 62%, wat op ruim 8,3 miljoen mensen neerkomt. Omdat vrijwel alle huis-aan-huisbladen wekelijks verschijnen, is dit de indicatie voor het weekbereik van de onderzochte titels. Het ligt voor de hand dat ook niet-opgenomen titels gemiddeld zo'n bereik halen. Het totale bereik is dus licht gedaald, het bereik van de onderzochte titels is daarentegen licht gestegen, maar er zijn ook 10% meer titels onderzocht.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/de-stand-van-de-nieuwsmedia/huis-aan-huisbladen-blijven-populair/