Afbeelding

Dit zijn de politieke partijen van plan met de journalistiek

Algemeen

Hoe denken de Nederlandse partijen over de journalistiek? We maakten een analyse van de partijprogramma's. Van de PvdA mag er 100 miljoen extra naar de publieke omroep, de VVD wil juist bezuinigen. De Vrijzinnige Partij pleit voor een NL Checkt-bureau, dat zorgt voor naleving van de Journalistieke Code.

Aan de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart doen 28 partijen mee. In zeventien partijprogramma's zijn passages te vinden over media en journalistiek. Met uitzondering van DENK gaat elke partij in op de inrichting van de publieke omroep. Behalve het budget en de kerntaken van de omroep, komt ook de vraag 'wel of geen reclame' aan de orde, de online toegankelijkheid van de programma's. Ook bespreken veel partijen de vraag wie er programma's mogen maken: alleen omroepverenigingen, of ook andere producenten?

De meeste partijen gaan tot op zekere hoogte in op het belang van journalistiek voor de democratie. Veel aandacht is er voor het behoud van regionale en lokale media. Enkele partijen stellen daarnaast praktische voorwaarden rondom het werk van journalisten: aanpassing van de Wet Openbaarheid Bestuur (Partij voor de Dieren), het instellen van een journalistieke eed (DENK).

Elf partijen besteden in hun verkiezingsprogramma geen aandacht aan journalistiek of media, of hebben überhaupt geen programma (GeenPeil, Niet Stemmers).

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/dit-zijn-de-politieke-partijen-van-plan-met-de-journalistiek/