Afbeelding

Nepnieuws houdt ook Nederlandse kiezer bezig

Algemeen

Slechts een kleine groep Nederlanders vindt de berichtgeving rond de verkiezingen betrouwbaar, blijkt uit een peiling onder duizend Nederlanders, uitgevoerd door strategisch communicatiebureau MSLGROUP. Maar liefst 86 procent van de ondervraagden vindt het nieuws in aanloop naar de verkiezingen 'voldoende betrouwbaar'.

De campagnes die partijen voeren in aanloop naar de verkiezingen zijn voor 57 procent van de ondervraagden niet in staat over te brengen waar de partij voor staat. Oriëntatie op details van partijprogramma's gebeurt dan ook niet via campagnemateriaal maar via stemwijzers (46 procent), de media (24 procent), familie en vrienden (13 procent) en pas dan websites van partijen (9 procent).

Sociale media worden maar in 6 procent van de gevallen gebruikt om informatie over partijen te achterhalen. Tegelijk is 91 procent van de ondervraagden niet geïnteresseerd om de eigen politieke voorkeur via sociale media te delen. "Dat is opmerkelijk in een tijd dat verkiezingscampagnes zich in toenemende mate op social media afspelen", concluderen de onderzoekers.

Lees verder op Villamedia: www.villamedia.nl/artikel/nepnieuws-houdt-ook-nederlandse-kiezer-bezig