Afbeelding

De smartphone domineert online nieuwsgebruik

Algemeen

Drie Nederlandse nieuwssites bereiken meer dan vijf miljoen Nederlanders per maand in februari 2017: NU.nl, NOS.nl en AD.nl. Daarna volgen De Telegraaf, RTL Nieuws en de Volkskrant. En de meeste Nederlanders raadplegen die sites vooral op de smartphone.

Sinds oktober van 2016 wordt het online bereik weer gemeten door de Vereniging van Internet Exploitanten (VINEX) via het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO). Aan de methoden die daarvoor werden gebruikt (STIR en DDMM) kleefde het grote bezwaar dat er aanvankelijk alleen laptops en PC's konden worden gemeten en dat ook IOS (Apple) meetproblemen opleverde.

In het nieuwe onderzoek waarvan nu vijf maandrapporten zijn verschenen zijn deze kinderziekten opgelost. Elke maand rapporteert VINEX over de 50 meest bekeken merken. Voor de Stand van de Nieuwsmedia hebben we de meest bekeken nieuwssites op een rijtje gezet.

Dat wil zeggen dat de meest bekeken site, Marktplaats (ruim acht miljoen bezoekers in februari) niet opgenomen is en ook Buienradar en Startpagina ontbreken. Ook zijn mediasites als BNN-VARA, NPO, Avrotros, Npo zapp, RTL, Dumpert, Viva, EO, Autoweek en Vrouw buiten beschouwing gelaten. De volledige overzichten zijn bij VINEX te zien.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/de-stand-van-de-nieuwsmedia/de-smartphone-domineert-online-nieuwsgebruik/