Afbeelding

De ongelijke strijd tegen nepnieuws

Algemeen

Niemand ontkent dat nepnieuws een probleem is, tijdens de studiereis door de VS die het Stimuleringsfondsbestuur onlangs maakte. Maar ja, er is wel veel geld mee te verdienen. Echt nieuws klikt nu eenmaal lang niet zo fijn.

Nepnieuws is een groot probleem, klinkt het alom tijdens de recente studiereis van bestuursleden van het Stimuleringsfonds naar New York en Silicon Valley. Ondernemers, investeerders, technologen, hoogleraren en journalisten zeggen het elkaar na. Bijvoorbeeld Duncan Mavin van Dow Jones Media Group (o.a. Wall Street Journal): 'Het wordt steeds moeilijker onze lezers te vertellen wat waar is en wat niet.'

Nepnieuws als verdienmodel
Ontnuchterend is misschien de reactie van Rick Klau, een van de partners van Google Invest, de investeringsbank van Google. "Ja, nepnieuws… Is er een verdienmodel voor de oplossing, of is nepnieuws zelf het verdienmodel?" Echt nieuws klikt en deelt nu eenmaal een stuk minder.

Klau werkt niet alleen voor een bedrijf dat ruim twee miljard dollar heeft geïnvesteerd in honderden tech-bedrijven, maar is ook een politieke junkie die actief betrokken was bij verschillende campagnes, waaronder die van Barack Obama voor de Senaat in 2004. Hij is betrokken genoeg om te beamen dat nepnieuws, mede dankzij Google, een groeiend probleem is, maar ook zakelijk genoeg om ons te herinneren aan de simpele beginselen van de markt.

Lees verder op SVDJwww.svdj.nl/nieuws/ongelijke-strijd-nepnieuws/