Directrice Shirley Bhagwat en directeur/eigenaar Jan Auke Steegstra in het pand van Actief Media in Burgum.
Directrice Shirley Bhagwat en directeur/eigenaar Jan Auke Steegstra in het pand van Actief Media in Burgum. Foto: Mats Gies

Ruim vijftig jaar Actief Media

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

Vanuit het centrum van het Friese dorp Burgum verschijnt al meer dan een halve eeuw huis-aan-huisblad Actief, een uitgave van Actief Media. Wekelijks worden er honderdduizend kranten
uitgebracht, verdeeld over drie edities. "Daarmee zijn we de grootste onafhankelijke uitgeverij van Friesland wat huis-aan-huisuitgaven betreft'', aldus directeur Jan Auke Steegstra (47).

Huis-aan-huisblad Actief verschijnt van oorsprong in de omgeving van Burgum, binnen de hedendaagse gemeente Tytsjerksteradiel. Ook in de gemeenten Dantumadiel en Kollumerland valt het blad elke woensdag op de mat. Sinds 2004 zijn daar nog eens vijf Friese gemeenten aan toegevoegd, waardoor de oplage gegroeid is tot ongeveer honderdduizend exemplaren.

Het bedrijf werd in 1940 opgericht door de grootvader van Steegstra. In 1964 werd de allereerste krant gedrukt vanuit dezelfde locatie in het centrum van Burgum. In de beginjaren verscheen het blad in een oplage van ongeveer duizend stuks. De huidige eigenaar nam het bedrijf in 2002 over van zijn vader. Twee jaar later volgde een expansieperiode; het aantal gedrukte kranten steeg van ongeveer 60.000 stuks naar het niveau van de huidige oplage.

"Per regio toegespitst"
Dat het mediabedrijf na tientallen jaren nog altijd op eigen benen staat, is op zijn minst opmerkelijk te noemen. "Bijna alle huis-aan-huisbladen zijn opgeslokt door de grote collega's, maar wij kozen voor een aanvalsstrategie. Want er was en is nog altijd vraag naar onze krant", aldus Steegstra.

Zelf drukken is er niet meer bij. Actief wordt geprint in Emmeloord en verschijnt elke woensdag op tabloidformaat. De krant brengt sport, politiek, cultureel en zakelijk nieuws. De verdeling commerciële en redactionele content is ongeveer 60-40. Wat in de krant niet meegenomen kan worden, verschijnt op internet. Actief is tevens per regio toegespitst. "We merken dat adverteerders graag in een bepaalde regio actief willen zijn'', zo vertelt Steegstra.

Het mediabedrijf heeft twintig mensen in dienst, onder meer op het gebied van sales, redactie en studio. Wel is het personeelsbestand de afgelopen jaren ingekrompen. "We moeten het doen met steeds minder mensen. Dat heeft ook met de digitalisering te maken. Er zijn wel 24 mensen in dienst geweest.'' Naast de papieren krant heeft Actief Media tevens een internettak en wordt er aan uiteenlopende projecten gewerkt. Momenteel is het bedrijf ook bezig specials en bijlagen te ontwikkelen.

Leuke ideeën en mogelijkheden voor de toekomst
Hoewel vrijwel elk mediabedrijf te maken heeft met de gevolgen van de digitalisering, blijkt volgens Steegstra de waarde van een huis-aan-huisblad in de regio veel groter en steviger dan het internet. "We draaien elke week 48 tot 56 pagina's. De adverteerders die dat mogelijk maken, doen dat niet voor ons. Zij hebben er effect van. We hebben vaste adverteerders met wie we al jaar en dag zakendoen, maar ook veel nieuwe bedrijven weten ons te vinden.''

Sinds vorig jaar is Actief Media weer lid van de NNP. Het bedrijf was in het verleden al eerder lid en besloot zich onlangs weer bij de vereniging aan te sluiten. "We treffen nu toch meer mede-uitgevers. Daar kunnen weer leuke ideeën en mogelijkheden voor de toekomst uit voortkomen!''