Afbeelding

Zo maak je de beste koppen

Algemeen

Bij NRC bedenkt de eindredacteur een kop bij het stuk, bij De Speld begint alles juist met een kop. Maar allebei gaan ze uit van een universeel criterium: een goede kop moet emotie oproepen. "Als je als journalist geen kop kunt verzinnen bij je stuk, weet je eigenlijk dat je niet echt met een goed stuk bezig bent."

"Een goede kop maakt duidelijk waarvoor je als lezer moeite gaat doen. Daarom moet hij prikkelen of een emotie oproepen", legt Anouk van Kampen uit. Ze werkt bij de Lezersdesk van NRC Handelsblad, waar ze zich bezighoudt met het online testen van koppen. Het is bij NRC gebruikelijk dat de redacteuren een stuk schrijven en de eindredactie de kop bedenkt.

Humor
Bij de satirische website De Speld is het omgekeerd: de redactie begint de week met meer dan honderd koppen die redacteuren aandragen. De meeste vallen af. Voor de goede koppen volgt een discussie over uitwerking tot een stuk. Ook hier speelt emotie een rol bij de selectie. Het belangrijkste criterium is humor, vertelt hoofdredacteur Jochem van den Berg. "Humor roept een onvrijwillige reactie op, je begint vanzelf te lachen. Het beoordelen of iets een goede kop is, gaat deels intuïtief." Daarna volgt een inhoudelijke afweging, legt Van den Berg uit. Is het origineel? Biedt de kop mogelijkheid tot een stuk met meerdere lagen?

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/beste-koppen/