Afbeelding

De cookiewet wijzigt in 2018: dit zijn de gevolgen voor je website

Algemeen

Cookies: een veelbesproken begrip in de online wereld van gebruikers, developers, website-eigenaren en online marketeers. Maar niet alleen de online wereld heeft er zijn mening over gevormd. De Europese Commissie wil dat internetgebruikers in hun browserinstellingen kunnen bepalen of zij privacygevoelige tracking-cookies accepteren of weigeren. Welke impact heeft de wijziging van de Nederlandse cookiewet op online marketing en development?

Wat zijn cookies en hoe worden ze gebruikt?
De afdelingen online marketing en development verschillen volledig van elkaar en toch moeten ze (vaak) samenwerken. Wat is hun opinie over de cookiewet en de mogelijke verandering daarin? En, hoe gaan zij om met de cookies? Wat zijn de voor- en nadelen?

Allereerst wat achtergrondinformatie over de verschillende cookies waar development en online marketing veel gebruik van maken.

Functionele cookies
Functionele cookies zijn momenteel nodig om een website te laten werken. Een voorbeeld van een functionele cookie is het opslaan van de producten die de bezoeker in het winkelmandje plaatst. Ook als je 'ingelogd blijven' aanvinkt bij het inloggen, worden cookies geplaatst. Bij een later bezoek word je dan automatisch ingelogd, wat voor veel gebruikers erg prettig werkt. Deze voorbeelden vallen in de categorie functionele cookies. Voor het plaatsen van functionele cookies hoef je volgens de wet geen toestemming aan de bezoeker te vragen.

Lees verder op FrankWatching: www.frankwatching.com/archive/2017/05/22/de-cookiewet-wijzigt-in-2018-dit-zijn-de-gevolgen-voor-je-website/