Afbeelding

Zo transformeert BrugMedia tot een onlinespeler

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

Kranten zijn nog lang niet verleden tijd, maar als traditionele uitgeverij moet je adverteerders tegenwoordig ook online van dienst kunnen zijn. Bij BrugMedia zijn ze volop bezig met die transformatie.

Al jarenlang maken ze er huis-aan-huisbladen als de Swollenaer en Nunspeets Belang. Nieuws van dichtbij dat goed gelezen wordt en dus interessant is voor bedrijven met een lokale doelgroep. Maar die bedrijven

willen anno 2017 ook een goed vindbare website. En een Adwords- en Facebookcampagne.

'Dat vraagt om andere kennis. We wilden die snel in huis halen en daarom hebben we GOC ingeschakeld', vertelt directeur Bauke Hoekstra. Zo kwam het dat vijf medewerkers vorig jaar wekenlang elke vrijdag ondergedompeld werden in de wereld

van CSS3, PHP en HMTL5. De opleiding webdesign & -development vond plaats op locatie bij BrugMedia en bevatte een mix van theorie en praktijk. Onderdeel van de opleiding was onder meer het bouwen van een complete responsive website.

Op maat
'Je moest zelf het plan schrijven, daarna de website ontwikkelen in css en html en vervolgens het ontwerp omzetten naar Wordpress', vertelt vormgever en dtp'er Silke van Lohuizen. 'Wij kunnen bedrijven hierdoor voortaan een volledig op maat gemaakte website aanbieden, die er niet uitziet zoals al die andere Wordpress-websites met standaard templates.'

Een deel van de kosten voor de opleiding kreeg BrugMedia vergoed via het A&O Fonds Grafimediabranche. 'Door die subsidie konden we een intensief opleidingsprogramma aanbieden', vertelt directeur Bauke Hoekstra. 'Dat heeft gewerkt als een katalysator en versnelde het proces waar we nu in zitten.'

Tien procent
BrugMedia wil dit jaar via dochterbedrijf bco reclamebureau 10 procent van haar omzet uit online activiteiten halen. Een ambitieuze doelstelling, maar tot nu toe ligt het bedrijf op koers. Achterover leunen is er echter niet bij. 'De ontwikkelingen gaan zo snel. Je moet jezelf steeds blijven ontwikkelen. Daarom organiseren we nu maandelijks interne trainingen over online marketing.'