Afbeelding

Zo ziet de ideale crossmediale redactie eruit

Algemeen

Redacties hebben zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot teams van allround media-, marketing- en dataspecialisten. Mede door de snelle opkomst van online en social media is de crossmediale redactie niet meer te vergelijken met redacties van ongeveer 15 jaar geleden. Dit geeft aanleiding tot de vraag hoe het crossmediale redactieproces er in een ideale situatie uit moet zien en wat crossmediale redacteuren tegenwoordig allemaal moeten kunnen.

Vijftien jaar geleden was het redactionele productieproces – en met name de rolverdeling – een stuk eenvoudiger. Journalisten schreven artikelen, fotografen schoten het beeld en de hoofd- en eindredactie bewaakten de kwaliteit en workflow. De redactie gaf de content vervolgens uit handen aan vormgever, drukker, binder en distributeur.

Het belang van online marketing van content
Tegenwoordig is dit proces drastisch veranderd. De content moet niet alleen gemaakt, maar ook actief worden aangeboden en vermarkt. Productie, publicatie, distributie en analyse is allemaal in handen van het redactieteam. De online marketing van content is bijna net zo belangrijk geworden als de productie. Een crossmediale redactie stopt in een ideale situatie ook energie in de groei van het bereik en de engagement (over alle kanalen) en leert uit analyses op welke vlakken bereik en engagement kunnen worden vergroot. Rollen en expertises zijn in elkaar gevloeid.

Lees verder op Bladendokterwww.bladendokter.nl/de-ideale-crossmediale-redactie/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=de-ideale-crossmediale-redactie