Afbeelding

Prima resultaat voor uitgevers dagbladen in 2016

Algemeen

De inkomsten dalen nog steeds voor dagbladuitgevers, maar omdat forse besparingen zijn doorgevoerd, zijn de resultaten nog steeds indrukwekkend.

Uitgevers verkopen hun kranten aan de lezers en verkopen die lezers weer door aan adverteerders. Althans, tot 15 jaar geleden waren adverteerders de belangrijkste bron van inkomsten. In 2002 zakt dat aandeel voor het eerst onder de 50 procent. In 2016 halen dagbladuitgevers nog maar 21 procent van hun inkomsten uit advertenties, lezers zijn veruit de belangrijkste bron van inkomsten.

De inkomsten uit advertenties en abonnementen nemen overigens sinds de eeuwwisseling af, maar omdat de uitgevers de laatste jaren hun kosten verlagen, is het bedrijfsresultaat in de hele sector met een EDITDA van ruim 16 procent nog steeds indrukwekkend.

Conjunctuur
Van de totale omzet werd in 2016 78 procent door de lezer van de krant opgebracht, 21 procent komt uit advertenties en de resterende 1 procent uit 'overige inkomsten' zoals e-commerce. In 2000 kwam nog bijna 60 procent uit reclame volgens de jaarverslagen van NDP Nieuwsmedia. Kranten worden steeds meer afhankelijk van lezers. In principe geen slechte zaak, die markt is namelijk minder gevoelig voor de conjunctuur.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/prima-resultaat-uitgevers-dagbladen/