Logo nnp.nl
(Foto: Stockfoto123RF)

Radio-nieuwszenders blijven populair

Spotify en andere streamingdiensten, luisterboeken, podcasts en webradio: de afgelopen jaren zijn er veel digitale luistermogelijkheden bijgekomen. Ondanks al die nieuwe concurrentie hebben de twee Nederlandse nieuwszenders Radio 1 en BNR Nieuwsradio nauwelijks aan populariteit verloren. Radio 1 is met afstand de marktleider.

Nederland kent twee echte nationale nieuwszenders: Radio 1 en BNR Nieuwsradio. De verhouding tussen die twee lijkt de laatste jaren nauwelijks veranderd. Sinds 2006 schommelt het marktaandeel van de NPO-zender Radio 1 tussen de 7 en de 8 procent (vergelijkingen telkens voor de eerste twee maanden van het jaar). Concurrent BNR (FD Mediagroep) heeft in die periode één keer de magische grens van meer dan 1 procent marktaandeel overschreden. Voor de rest blijft BNR bubbling under.

Om vast te stellen of we hier niet met seizoensinvloeden te maken hebben, zijn voor alle periodes vanaf 2014 de marktaandelen in een grafiek opgenomen. In het algemeen vertoont Radio 1 meer schommelingen: hoog in juli/augustus (sport, Radio Tour), laag in november/december (top-2000-effect?) en in mei/juni. BNR vertoont een veel stabieler beeld. 2017 is tot dusver een goed jaar voor die zender, met marktaandelen van net onder de 1 procent.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/de-stand-van-de-nieuwsmedia/radio-nieuwszenders-blijven-populair/

Reageer als eerste