Afbeelding

De strijd om het bereik bij online nieuws

Algemeen

Google Search, Facebook en YouTube bereiken ruim 70 procent van de Nederlandse internetgebruikers. In het online medialandschap staan vaderlandse nieuwsmedia Nu.nl, NOS, AD en Telegraaf in het 'rechterrijtje', maar ze bereiken samen toch minstens 30 procent van de onlinemarkt.

Internet is een internationaal platform en internationale merken domineren dan ook het online bereik in Nederland. Traditionele uitgevers en omroepen zijn daarnaast nog steeds goed vertegenwoordigd in de top van het online gebruik.

Sinds oktober vorig jaar onderzoekt VINEX in het zogenaamde NOBO-onderzoek het bereik van de Nederlandse online merken. Sinds afgelopen juli worden ook de 'globals' zoals Google en Facebook (met hun diverse submerken), Twitter, Spotify, Snapchat, Linkedin, Pinterest, Amazon en Netflix meegenomen zodat een vergelijking tussen die twee categorieën mogelijk is.

Helemaal vergelijkbaar zijn de globals niet, bij de Nederlandse merken (deelnemers aan NOBO) weten we bijvoorbeeld wel hoelang gebruikers op de site verblijven, bij de globals – die op een andere manier in kaart worden gebracht – weten we dat niet. De bereiksmetingen zijn echter wel vergelijkbaar.

Eerder brachten we de gegevens van één week in juni en juli in kaart. In deze bijdrage zijn voor het eerst gegevens over een hele maand (juli 2017) beschikbaar. Ook kunnen we nu over een langere periode (oktober 2016 – juli 2017) het bereik van de Nederlandse online merken vergelijken.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/de-stand-van-de-nieuwsmedia/strijd-om-bereik-bij-online-nieuws/