Afbeelding

Google gaat nieuwssites aan abonnees helpen

Algemeen

Wekelijks maakt Elger van der Wel een overzicht van de meest interessante artikelen over innovatie in de journalistiek en media. Deze keer onder meer met cijfers over het online mediagebruik en hoe online media steeds meer inzetten op video.

Zo scoren Nederlandse media online

De strijd om het bereik bij online nieuws (SvdJ)

Tot een jaar of vijf geleden werd het online bereik van Nederlandse media gemeten door de STIR. Toen hun onderzoek stopte, was het plots lastig om het online bereik van Nederlandse media te vergelijken. Het onderzoek van VINEX, dat de opvolger moest zijn, was ondermaats. Alleen thuisgebruik op desktop werd gemeten in een tijd waarin mobiel belangrijker was dan desktop als het gaat om online bereik. Inmiddels is het onderzoek van VINEX wel op niveau en dook Piet Bakker in de cijfers.

Goed om er rekening mee te houden dat VINEX niet daadwerkelijk elk bezoek meet, maar een representatief onderzoek doet waarop het zijn cijfers baseert.

En als we toch over cijfers hebben: dit doet de wereldbevolking op social media (Digiday)

Als je nog niet genoeg grafieken hebt gezien na het lezen van het stuk van Piet Bakker, dan moet je zeker dit artikel van Digiday checken. Een verzameling van vijf grafieken over het social media-gebruik, waarbij de focus een keer niet op mensen uit één land ligt, maar op de hele wereldbevolking.

Lees verder op SVDJwww.denieuwereporter.nl/2017/08/google-gaat-nieuwssites-aan-abonnees-helpen/