Het machtigste bedrijf op de online advertentiemarkt komt met een adblocker

Wekelijks maakt Elger van der Wel een overzicht van de meest interessante artikelen over innovatie in de journalistiek en media. Deze keer onder meer over podcasting en Facebooks videoplatform Watch.

Google komt met adblocker voor Chrome
Google voert een dubieuze strijd tegen irritante advertenties op internet

Mijn column over media-innovatie die ik schrijf voor Numrush gaat deze week over de online advertentiemarkt. Waar advertenties met de jaren steeds irritanter zijn geworden, lijkt dat nu te veranderen. Google, dat een heel groot deel van de wereldwijde online advertentiemarkt in handen heeft, dwingt via zijn eigen webbrowser Chrome af wat voor soorten advertenties websites tonen. En zo bereiden uitgevers zich voor op Google's adblocker

Uitgevers reageren nog niet woedend op Google's plannen, maar ze zetten er wel verschillende vraagtekens bij.

En dit gebeurt er bij Facebook Watch
Dit is er te zien op Facebooks videoplatform Watch

In Nederland krijgen we nog maar weinig mee van wat er gebeurt op Facebooks videoplatform Watch, omdat Facebook zich op dit moment focust op de VS. Daar zie je dat inmiddels een heleboel grote uitgevers exclusieve programma's voor Watch hebben gelanceerd. Er doen meer dan 30 partners mee. Ondertussen kan nog niet iedereen in de VS hun video's bekijken, want voor gebruikers wordt Watch langzaam uitgerold. Het kan dus ook nog wel even duren voordat we iets gaan horen over resultaten.

Lees verder op De Nieuwe Reporter: www.denieuwereporter.nl/2017/09/het-machtigste-bedrijf-op-de-online-advertentiemarkt-komt-met-een-adblocker/

Reageer als eerste
Meer berichten