Afbeelding

‘Nederland investeert in journalistiek, Vlaanderen in mediabedrijven’

Algemeen

We worden gescheiden door dezelfde taal. Het is een vaak gehoorde boutade als het over Vlaanderen en Nederland gaat. In de mediasector is het duidelijk: we staan voor dezelfde uitdagingen en moeten meer samenwerken. 

Daarom werkt een onderzoeksgroep aan een rapport over het mediabeleid en de mediabeleving in Vlaanderen en Nederland. Tijdens het mediacongres 'Vlaanderen-Nederland: innovaties & markante evoluties' kon Jo Bardoel, voorzitter van de onderzoeksgroep en emeritus hoogleraar Communicatiewetenschappen, al enkele resultaten toelichten over het journalistieke landschap en mediabeleid.

Google en Facebook
"De kwaliteit van de journalistieke infrastructuur is moeilijk te doorgronden", stelde Bardoel, "vanwege de beslotenheid van ondernemingen en de beperkte transparantie van de geldstromingen bij de openbare omroep." 

"Zowel Vlaanderen als Nederland hebben een geconcentreerde mediamarkt met veel titels in handen van weinig mediahuizen die dan ook nog in beide landen actief zijn. De journalistieke kwaliteit lijkt op orde maar de meerstemmigheid staat onder druk. Dat geldt vooral lokaal waar we vaak al blij zijn met 'iets is beter dan niets', wat nefast is voor de journalistieke waakhondfunctie", betreurde Bardoel.

Lees verder op SVDJwww.svdj.nl/nieuws/nederland-investeert-journalistiek-vlaanderen-mediabedrijven/