• Dave van de Streek.
• Dave van de Streek.

Uitgever Dave van de Streek (NEO Media): ‘Lid zijn van de NNP betekent erbij zijn en meedoen’

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

De Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP) was voor Dave van de Streek (47) geen onbekende toen hij zich begin 2023 met NEO Media aansloot bij de vereniging van lokale nieuwsmedia. De uitgever van drie huis-aan-huiskranten op de Veluwe was in zijn BDU-jaren een enthousiast bezoeker van de NNP-dag en bewaart mooie herinneringen aan samenkomsten in Voorthuizen en Alkmaar. Reden dus om weer toenadering te zoeken. ‘De NNP verbindt en dat is pure rijkdom.’

NEO Media is een jonge onderneming die op 1 september 2022 werd opgericht door Regio Uitgevers en BDU Media en vanuit Genemuiden drie krachtige huis-aan-huiskranten uitgeeft: Huis aan Huis Oldebroek, Huis aan Huis Elburg en Nunspeet Huis aan Huis. De totale oplage telt wekelijks 33.000 kranten die eerder verschenen onder de naam Veluwe Koerier (in Oldebroek en Elburg) of Nunspeter Koerier (in Nunspeet). Naast Dave werken bij NEO Media nog zeven medewerkers die alle redactionele en commerciële activiteiten voor hun rekening nemen.

‘De naam NEO Media is een verwijzing naar de drie gemeenten waar we verschijnen’, legt Dave uit. ‘Onze huis-aan-huiskranten verschijnen in Nunspeet, Elburg en Oldebroek en daarmee is de naam verklaard. Nunspeet Huis aan Huis is een krant die op zichzelf staat, de inhoud van Huis aan Huis Oldebroek en Huis aan Huis Elburg is grotendeels identiek, maar heeft een lokaal ingekleurde voorpagina en gemeenteberichten van Oldebroek of Elburg. Onze kranten worden gedrukt bij de BDU omdat we binnen NEO Media nauw samenwerken met deze partner in Barneveld.’

HANDSCHOEN OPPAKKEN
Dave’s wortels liggen bij de BDU. ‘In 2016 besloot ik terug te gaan naar het reclamevak. Ik werd mede-eigenaar bij reclame- en marketingbureau Comceptum waar inmiddels 25 medewerkers in dienst zijn. Door een samenloop van omstandigheden ging in 2019 BDU uit het gebied en werd met DPGmedia krantentitels geruild. Dat was een mooie gelegenheid voor ons om in Nunspeet, Elburg en Oldebroek met drie titels te lanceren. Een gebied dat ik heel goed ken en we de handschoen op te pakken en zijn we kranten gaan uitgeven. Freelancers maakten de overstap, adverteerders bleven trouw.’

De samenwerking met de BDU kreeg vorig jaar gestalte toen die uitgeverij door de overname van de DPG-titels weer terugkwam in het gebied. ‘De coronacrisis hebben we prima doorstaan’, gaat Dave verder. ‘Met veel energie en een heel klein beetje ondersteuning hebben we onze titels overeind kunnen houden. Sterker nog, we hebben ons ingespannen om ondernemers in deze moeilijke periode op alle fronten in de schijnwerpers te zetten en plukken daar nu de vruchten van. Niet alleen geven we drie sterke titels uit, ook bieden we adverteerders de mogelijkheid om hun reclameboodschap eenvoudig door te plaatsen in Harderwijk en Ermelo.’ Zelf woont Dave in Kampen waar hij De Brug leest, een uitgave van BrugMedia.

INNOVATIE
NEO Media pakt regelmatig uit met specials, bijvoorbeeld over vakmannen en -vrouwen in de regio. Ook vacaturekrant BaanDichtbij verschijnt regelmatig. ‘We houden van innovatie en werken steeds meer crossmediaal, bijvoorbeeld voor de automotive-branche. Niet alleen verschijnen specials in de krant, we produceren ook video’s en advertorials en schrijven ceo-teksten die op onze website staan en natuurlijk voorzien zijn van belangrijke linkjes.’

Trots is Dave op de app die momenteel binnen NEO Media in ontwikkeling is. ‘Het wordt meer dan een nieuwsapp’, vertelt hij. ‘We willen ook adverteerders in de app opnemen, zodat onze lezers straks met de aanbieding van de lokale slager of bakker op stap kunnen gaan en aan de toonbank digitaal korting krijgen. De app bevat veel meer mogelijkheden, zoals een klantspaarsysteem. Ik vertel er graag meer over als ik op de NNP-dag ben en de andere leden ontmoet.’

Want dat is het vooruitzicht waarvan Dave geniet: leden en vrienden van de NNP ontmoeten, verbinden en kennis delen. ‘De NNP is nooit weggeweest en ik ben blij dat ik met NEO Media weer bij de club hoor. Verwacht niet dat ik alleen maar achterover leun. Als je ergens lid van wordt, moet je erbij zijn en meedoen. Dat doe je bij een businessclub, maar ook bij de NNP.’