Afbeelding

De waarde, kracht en toekomst van gemeentenieuws

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

Noord-Hollandse burgemeesters, wethouders en medewerkers van de afdeling communicatie waren onlangs te gast bij Rodi Media in Diemen. Rodi Media had hen uitgenodigd voor een presentatie over 'de waarde en de kracht van het gemeentenieuws'.

Lezen we straks het gemeentenieuws in de huis aan huis krant met een kop koffie erbij? Of zien we straks alleen nog maar op onze smartwatch alle informatie over bewonersbijeenkomsten, raadsvergaderingen, begrotingsbehandelingen, vergunningen en andere zaken die burgers aangaan? Centraal stond de kracht en de toekomst van het gemeentenieuws in de lokale media.

Laagdrempelig
Burgemeester Don Bijl van de Purmerend hield een interessant verhaal over het nut en de zin van gemeentenieuws. "Wij zijn de eerste schakel en staan dicht bij de burgers. Om die te bereiken heb je een sterk medium nodig. Natuurlijk houden we onze ogen open voor online activiteiten, maar het plaatsen van berichten in de lokale krant is een laagdrempelige manier om burgers te bereiken."

NOM-onderzoek
Henk van Zanten van Rodi Media gaf in een gloedvol betoog, waarin het NOM onderzoek een belangrijke rol speelde, aan dat huis-aan-huisbladen niet weg te denken zijn wanneer het gaat om het lokaal informeren van burgers. "Huis-aan-huisbladen zijn een geweldig platform om een grote groep burgers te informeren. Sterker nog: t.o.v. het vorige onderzoek van twee jaar geleden, lezen meer mensen een lokaal nieuwsblad."