Afbeelding

Tien vragen aan Dick Naafs (Baarnsche Courant)

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

1. Wie bent u?

Mijn naam is Dick Naafs en ik ben geboren op 9 juni 1962 op Soestdijk in het Klooster Mariënburg. Dat was een soort ziekenhuis, waar in die tijd veel kinderen ter wereld kwamen. Het bleek voor mijn ouders en drie zussen een grote verrassing dat niet alleen ik, maar ook mijn tweelingzusje werd geboren. Na mijn middelbare school ben ik afgestudeerd in de HEAO-studierichting commerciële- en bedrijfseconomie in Utrecht. Na een verblijf in Zwitserland en Amerika, waar ik heb gewerkt bij uitgeverijen en grafische bedrijven, ben ik in 1984 toegetreden tot de directie van drukkerij Bakker Baarn. Naast mijn werk houd ik mij altijd bezig met goede doelen en ben ik lid van serviceclubs. Sinds 1994 ben ik getrouwd met Carolien Feldbrugge en samen hebben we twee dochters en een zoon.

2. Vertel eens wat verrassends over uzelf?
Ik ben gefascineerd van vliegen op wat voor manier ook. Laatst ben ik met een vriend, die gezagvoerder is bij een luchtvaartmaatschappij, in de cockpit naar Hong Kong gevlogen. Mensen met verantwoordelijke banen, waar veel risico aan vast zit, daar heb ik bewondering voor. Maar ook diegenen die tegen de stroom in durven gaan, stelen mijn hart. Zo sprong laatst een waaghals van 7,6 kilometer hoogte zonder parachute in een net. Zo iemand wil ik weleens ontmoeten.

3. Wat maakt uw bedrijf zo bijzonder?
Mijn bedrijf is een bezoek waard, want het bevindt zich namelijk in een oud pand en is eigenlijk niet meer van meer van deze tijd. Maar wat is van deze tijd? Juist nu vinden bezoekers en klanten deze ogenschijnlijke rommelige indeling juist geweldig en cool. Zelfs jongeren! Naast de verbazing over de ICT-technologie en programmeurs die wij in huis hebben, gaan ze bij ons de confrontatie aan met het eerste in de reeks van processen uit de boekdrukkunst: letterzetten. Omdat ik nooit iets kan weggooien is er nog een complete handzetterij met alle toebehoren. Dat heeft niemand meer. Onze medewerkers maken het verschil. Kom je voor het eerst? Dan word je door iedereen hartelijk ontvangen. Heb je vragen? Dan krijg je antwoord. Servicegerichtheid en aardig zijn zit in de genen van grafische mensen.

4. Welk redactioneel verhaal of commerciële activiteit zal u altijd bijblijven?
We hebben een boomkweker in ons dorp wonen en werken. Hij kon voor een bepaalde tijd geen mensen krijgen en probeerde alles om dit te regelen. Hij had het nooit zo op ons 'Baarns sufferdje' en toch wist ik hem over te halen om vrijdag een grote advertentie te zetten. Diezelfde avond belde hij mij met de mededeling dat er 15 man op afgekomen waren en de eersten de volgende ochtend al konden beginnen. Wat me ook is bijgebleven is de advertentie van een plaatselijke banketbakker die niet geplaatst was. Het hele bedrijf heeft drie dagen moorkoppen moeten eten.

5. Wanneer bent u lid geworden van de Nederlandse Nieuwsblad Pers en wat waren de overwegingen?
Toen ik in 1984 bij de Baarnsche Courant kwam was drukkerij Bakker Baarn al lid van de NNP, maar het ging niet goed. Ik heb de brief van het bestuur over de mogelijke liquidatie van de NNP nog liggen. Mannen als Ton Roskam (BDU) hebben de boel opgepakt en er in korte tijd weer een mooie club van gemaakt. De grote meerwaarde van de NNP is het delen van successen en ook van de missers. De tijd is voorbij dat je elkaars concurrent bent en als het de leden financieel goed gaat is de behoefte er niet om op prijs te gaan concurreren. Mijn aandeel in NNP is aanwezig zijn bij de bijeenkomsten en ervaringen te delen. De vereniging behartigt de belangen van kleine en grote uitgevers van betaalde lokale nieuwsbladen en gratis huis-aan-huisbladen. Het is belangrijk dat de NNP zich ook blijft richten op deze onderscheidene mediatypen.

6. Voor welke uitdagingen staat uw bedrijf?
De grote uitdaging zal zijn hoeveel we in print en hoeveel we online gaan en blijven uitgeven. Ook vragen als wat is je werkelijke bestaansrecht en waar wil de lezer voor betalen, zijn essentieel. Je bent niet alleen nieuws aan het voorleggen, maar ook partijen bij elkaar aan het brengen. De kracht van je community moet helder worden en draagt bij aan een nieuwe vorm van uitgeven: verbinden, informeren en inspireren.

7. Hoe kijkt u naar het lokale, regionale, landelijke en zelfs mondiale medialandschap?
Ik kijk naar het medialandschap als 100 jaar geleden. Mensen willen een verzameling van nieuws, koopjes en gebeurtenissen zien en lezen. Dat ging voorheen in de courant en nu is het zaak om deze informatie opnieuw uit het internet te trekken en aan je lezer te presenteren. Daar zijn niet alleen redacteuren voor nodig, maar juist ICT'ers. Korte feiten elk moment beschikbaar en journalistiek werk als achtergrondinformatie. Iedereen deelt in deze keten en er moet geen machtige partij meer zijn. Want dan werkt het nieuwe uitgeven niet meer.

8. Kip of het ei? Hoe ziet u de verhoudingen tussen commerciële activiteiten en redactionele artikelen? Waarom?
De spanning tussen commercieel en redactioneel moet de wereld uit. Het gaat erom wat de lezer graag leest. Dat kan je goed meten op een site wanneer het zoek- en klikgedrag niet op een politiek item is gefocust, maar op leuk en eenvoudig nieuws. Als er echt iets aan de hand is, dan zie je duidelijk dat ze dan daar weer volop in mee gaan. Het is een mix geworden, commercieel nieuws is ook belangrijk als je het maar informatief en goed brengt. De lezer is echt niet dom!

9. Stel: u krijgt ruimte op een tegeltje, wat zou u daarop willen schrijven?
Vraag jezelf elke dag of je plezier hebt in je werk en zo niet doe er dan als eerste zelf iets aan.

10. Aan welk NNP-lid zou dit stokje willen overdragen?
Ik draag het stokje over aan Frank van der Sman van Uitgeverij Telstar omdat hij uitgeeft uit het hart en passie heeft om de nieuwe wijze van uitgeven vorm te geven. Hij doet dat met zijn collega's op bescheiden maar zeer gedreven en effectieve wijze.