Afbeelding

Weinig belangstelling jongeren voor print

Algemeen

Dat de oplagen van publiekstijdschriften dalen is niets nieuws. Sterker nog, daling is van alle tijden. De sterke daling in het huidige medialandschap heeft dan ook een andere oorzaak. Mediaprofessor Piet Bakker legt uit.

2009 is het kanteljaar geweest waarin de daling in de oplagen van publiekstijdschriften ineens heel sterk werd, met een daling van 42 miljoen. Vanaf dat punt zijn de oplagen elk jaar sterk blijven dalen. In een periode van 7 jaar zijn de totale oplagen van Nederlandse publiekstijdschriften gedaald van 667 miljoen naar 388 miljoen exemplaren. Deze keldering is volgens Piet Bakker van de Hogeschool Utrecht, lectoraat Journalistiek, het nettoresultaat van twee componenten: aanhoudende opzeggers en het wegblijven van nieuwe aanwas.

Oplagedaling is er altijd al geweest
Bruto verlies van lezers en is niet nieuw. "Die daling is in feite wat uitgevers 'the churn' noemen", zegt Piet Bakker. "Dat is het aantal mensen dat elk jaar stopt omdat ze overlijden, omdat ze gaan verhuizen, omdat ze geen geld meer hebben, omdat ze gaan scheiden, omdat de distributie niet goed is, omdat ze boos worden… Om wat voor reden dan ook. Verlies is er altijd al geweest. Dat is helemaal niet nieuw."

Maar er komt niets meer bij
Uitgevers moeten het traditiegetrouw vooral hebben van de aanwas van nieuwe lezers, bestaande uit de nieuwe abonnees en losse verkoop-lezers. Dit is waar het interessant wordt, volgens Bakker. "Wat nieuw is in dit huidige medialandschap, is dat er niks meer bijkomt. Het is net alsof de daling is verscherpt, maar dat is helemaal niet waar. Die daling is er altijd geweest. Maar aan de andere kant wordt het steeds moeilijker om er mensen bij te krijgen. Zo komt het dat het nettoverlies het brutoverlies wordt."

Lees verder op Bladendokter: www.bladendokter.nl/weinig-belangstelling-jongeren-print/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=weinig-belangstelling-jongeren-print