Afbeelding

Hoe ‘social’ is social media nog?

Algemeen

De wereld van social media is enorm in beweging. Waar social media tijdens het ontstaan nog een netwerk was voor het onderhouden van sociale contacten, is het nu ook steeds meer een bron van nieuws geworden. Daarnaast is het voor merken een belangrijk content platform om met de doelgroep in contact te komen. Maar waar blijft het social aspect in al de veranderingen als social platforms zichzelf nieuwssites gaan noemen? En rennen de gebruikers van sociale media door alle advertising niet juist weg?

De grote vraag die dan ook centraal stond tijdens de 10de editie van The Social Conference op donderdag 23 maart was: Shedding the social tag? Sprekers waaronder Marc de Vries, voormalig manager van Twitter, Marcel Molenaar, manager van LinkedIn en influencer Anna Nooshin kwamen bijeen om hun visie op de social wereld en alle ontwikkelingen te delen.

Social is je persoonlijke nieuwszender
Voor veel mensen zijn socialmediaplatforms een grote bron van nieuws geworden. Video is hierin een zeer belangrijke driver. Facebook speelt daarop in en brengt persoonlijk nieuws door middel van video. Mark Zuckerberg zei vorig jaar al: "Within five years, Facebook wil be mostly video".

Deze ontwikkeling is al zichtbaar door de komst van Facebook Live. Met Facebook Live is het mogelijk voor bedrijven en personen om live video's op Facebook te plaatsen. Het organisch bereik van bedrijven op Facebook is al een tijdje dood, maar doordat het algoritme van Facebook de voorkeur geeft aan video, biedt Facebook Live hier een nieuw alternatief voor.

Lees verder op Emerce: www.emerce.nl/achtergrond/hoe-social-is-social-media-nog