Afbeelding

Nieuwsorganisaties op sociale-mediaplatforms: een duivels dilemma

Algemeen

Internetgiganten als Facebook bepalen de toegankelijkheid van het nieuws steeds sterker. Meer en meer mensen lezen het nieuws alleen nog op sociale-mediaplatforms en niet meer bij de aanbieder zelf. Het is de vraag of nieuwsorganisaties daar een tegenwicht kunnen bieden, schrijft Stimuleringsfonds-bestuurslid Andra Leurdijk.

Grote internetbedrijven bepalen de politieke, economische en maatschappelijke agenda. Dat is althans één van de vier mogelijke scenario's uit de scenariostudie die het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek in 2015/2016 liet uitvoeren. De internetgiganten zijn hiertoe in staat doordat zij in belangrijke mate de beschikbaarheid, vindbaarheid en toegankelijkheid van het nieuws sturen, ook wanneer dit afkomstig is van de traditionele nieuwsorganisaties. Een recente studiereis van een groep Nederlandse mediaprofessionals naar Silicon Valley maakt voelbaar dat dit scenario best eens realiteit kan worden.

Toptalent
In het zogenaamde 'a handful of apples'-scenario houden Nederlandse journalistieke organisaties zich niet of nauwelijks staande. Ze worden weggedrukt door de internetplatformen die gratis content aanbieden, een veel groter distributienetwerk hebben en over veel meer technologische kennis en vaardigheden beschikken. Met hun miljardenvermogen weten ze internationaal toptalent aan zich te binden.

Doembeeld
Dit scenario schetst een doembeeld voor Nederlandse nieuwsorganisaties. Mensen willen graag op de hoogte blijven van wat er bij hen in de buurt en in het land gebeurt. Daarmee blijft er vraag naar de journalistiek van NRC Handelsblad, NOS, RTL, Telegraaf, nu.nl en andere Nederlandse nieuwsaanbieders. Maar het verdienmodel onder de Nederlandstalige nieuwsmedia erodeert. Het is een bekend verhaal. Adverteerders verschuiven hun budget naar internet en de inkomsten die nieuwsmedia ontlenen aan hun digitale abonnementen zijn onvoldoende om het verlies aan advertentie-inkomsten te compenseren.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/blog/nieuwsorganisaties-op-sociale-mediaplatforms-duivels-dilemma/