Afbeelding

Europese nieuwsuitgevers klagen in Europa angstig over cookies

Algemeen

Dertig van Europa's grootste nieuwsuitgevers beklagen zich met een open brief bij Europese parlementariërs en ministers over de toenemende macht van Google, Apple, Facebook, Microsoft en Mozilla.

De uitgevers publiceerden gisteren een open brief om de besluitvorming over nieuwe privacyregels te beïnvloeden. Meer in het bijzonder gaat het om de wijze waarop profielen van internetgebruikers worden samengesteld voor reclamedoeleinden. Nu moet een consument per website aangeven of de uitgever een cookie mag plaatsen om zijn gedrag te meten. Het ziet er echter naar uit dat dat mechanisme gaat veranderen.

Politici willen namelijk dat die toestemming niet meer op siteniveau wordt geregeld maar centraal via de webbrowser. Hierdoor ontstaat een alles of niets-situatie. Consumenten kunnen niet meer per site bepalen of ze die partij wel of geen de reclamegelden gunnen.

Hierdoor blijven er maar vier partijen, schetsen de uitgevers, die de toegang tot consumentenprofielen behoren. Dat zijn de browsermakers Google, Apple, Microsoft en Mozilla. Zij hebben een gezamenlijk marktaandeel in Europa van negentig procent.

Lees verder op Emerce: www.emerce.nl/nieuws/europese-nieuwsuitgevers-klagen-europa-angstig-cookies