Afbeelding

Mediabestedingen groeien, ook voor televisie

Algemeen

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2016 met 1,4% gegroeid tot bijna 4,7 miljard euro. In absolute cijfers bedroeg de stijging 66 miljoen euro.

Internet zag de bestedingen weer dubbelcijferig toenemen, out-of-home was de grootste stijger onder de offline media. Televisie boekte net als vorig jaar een nipte plus. Alle andere mediumtypen zagen de inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte dalen. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2016 van Nielsen.

Dankzij de lage inflatie was er nog sprake van reële groei voor de netto mediabestedingen in 2016. Daarbij komt dat de groei vrijwel geheel veroorzaakt wordt door online en dat de printmedia de groei van de totale markt temperen door opnieuw sterk dalende inkomsten uit de advertentiemarkt. De bedrijfsinvesteringen staan na de laatste crisis weer flink in de plus, maar de media profiteren daar maar heel weinig van.

Uitbundige groei online, offline onder druk
De offline media zagen de gezamenlijke inkomsten uit advertenties in 2016 dalen met iets meer dan 3%, terwijl de bestedingen aan internet stegen met meer dan 11%. Het toont de trend aan van dalende mediabestedingen aan traditionele mediumtypen, die al een decennium gaande is. Dit komt vooral door de sterk afnemende advertentie-omzet van print.

Andere mediumtypen als televisie, radio en out of home laten nog regelmatig groeicijfers zien. Tegelijkertijd zet de groei van online advertising onverminderd voort. De gemiddelde groei over de afgelopen tien jaar bedroeg meer dan 9,5%, terwijl in dezelfde periode de bestedingen aan traditionele media daalden met gemiddeld 5%.

Lees verder op Marketing Tribune: www.marketingtribune.nl/media/nieuws/2017/05/mediabestedingen-groeien-zelfs-voor-televisie/index.xml