Afbeelding

Netto mediabestedingen Nederland (2016): 4,7 miljard

Algemeen

Bedrijven gaven in 2016 niets meer uit aan reclame dan in 2015: 4,7 miljard euro. "Het is dat de inflatie zo laag is, anders was er geen reële groei geweest in de netto mediabestedingen", aldus marktonderzoeker Nielsen in nieuw rapport.

Uit een nieuw rapport komt naar voren dat de mediabestedingen vorig jaar met 1,4 procent stegen tot 4,7 miljard euro. Het líjkt dat er in een jaar tijd niet veel is veranderd, maar dat is schijn.

Vrijwel alle mediatypen in Nederland zagen de instroom van reclame-euro's afnemen. Van sponsoring tot bioscoop en van kranten tot folders. Slechts twee mediavormen lieten groei zien: Out of Home en Online.

De tv-bestedingen stegen 0,4 procent tot net geen miljard euro. Print daalde met 9,4 procent tot 789 miljoen euro. Daarbij daalden vooral de dagbladen en HaH-bladen harder dan tijdschriften.

Lees verder op Emerce: www.emerce.nl/nieuws/netto-mediabestedingen-nederland-2016-47-miljard