Zijn vloggers ongrijpbaar voor het Commissariaat voor de Media?!

Vloggers verdienen vaak geld op YouTube door reclame te maken voor merken. Lang niet altijd is het duidelijk dat het gaat om reclame. Het Commissariaat voor de Media zegt niet op te kunnen treden tegen deze sluikreclame, omdat het gaat om content op internet. Maar volgens Gosse Bijlenga en Raoul van de Laak gaan vloggers juridisch gezien absoluut niet vrijuit.

Vloggers zijn heel erg populair op sites als YouTube. Een aantal vloggers verdient er goed aan. Ze krijgen betaald door YouTube op basis van het aantal views. Daarnaast krijgen ze vaak als 'influencers' ook betaald voor reclame in hun vlogs.

De Mediawet bepaalt dat reclame als zodanig herkenbaar moet zijn. Dat is vaak niet het geval op YouTube. Het Commissariaat voor de Media wil graag optreden tegen deze sluikreclame maar heeft op basis van de Mediawet geen bevoegdheid als het gaat om online content.

Juridisch
In deze blog betogen we dat vloggers toch niet vrijuit gaan. Juridisch gezien valt er namelijk veel voor te zeggen dat vloggers 'diensten van de informatiemaatschappij' zijn en daarmee moeten voldoen aan bepaalde informatieplichten waaronder het herkenbaar maken van commerciële communicatie.

Lees meer op De Nieuwe Reporterwww.denieuwereporter.nl/2017/08/zijn-vloggers-ongrijpbaar-voor-het-commissariaat-voor-de-media/

Reageer als eerste
Meer berichten