Afbeelding

Noren betalen graag voor lokale journalistiek

Algemeen

De belangrijkste les die Pål Nedregotten van het Noorse mediaconglomeraat Amedia de afgelopen vier jaar heeft geleerd is dat het publiek meer dan bereid is te betalen voor journalistiek. Eigenlijk is het heel simpel: gewoon goede verhalen leveren.

Pål Nedregotten is hoofd innovatie bij Amedia, de grootste leverancier van plaatselijk nieuws en het een na grootste mediabedrijf in Noorwegen. Het concern heeft 63 lokale uitgaven onder haar vleugels en ruim een half miljoen betalende gebruikers – ongeveer een tiende van de hele Noorse populatie. In 2016 had het bedrijf een omzet van circa 380 miljoen euro. Dagelijks melden zich 400 nieuwe abonnees.

Niet dat de Noorse journalistiek geen zware tijden heeft gekend. Ook de Noren zagen jarenlang hun krantenpubliek gestaag vertrekken. Het aantal geabonneerden kromp jaarlijks met zo'n 8 procent. Inkomsten van advertenties namen een vogelvlucht. De gemiddelde lezer was boven de 60. Net zoals elders in Europa en daarbuiten verkeerden de media in crisis.

Lees verder op SVDJwww.svdj.nl/nieuws/noren-betalen-graag-voor-lokale-journalistiek/