Afbeelding

Facebook gaat betaalmuur in Instant Articles mogelijk maken

Algemeen

Nieuwsorganisaties kunnen via Facebook abonnees gaan werven door berichten achter een betaalmuur te zetten.

Dat kondigt Mark Zuckerberg aan in een post op zijn Facebookpagina. Er gingen vorige maand al geruchten dat deze update er aan zat te komen.

Volgens Mashable kunnen uitgevers twee systemen inbouwen: een 'metered model' waarbij gebruikers een bepaald aantal artikelen kunnen lezen voordat ze moeten betalen, en een 'freemium model' waarbij bepaalde artikelen gratis zijn en andere een abonnement vereisen.

De functionaliteit kan alleen gebruikt worden via Instant Articles. Deze dienst werd in 2015 geïntroduceerd om artikelen sneller te laten laden én om gebruikers op Facebook-terrein te houden in plaats van door te sturen. Grote uitgevers als The Guardian en The New York Times zijn er recent mee gestopt, mede omdat het geen geld opleverde.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/kort-nieuws/facebook-gaat-betaalmuur-instant-articles-mogelijk-maken/