Afbeelding

Reuters-studie over de uitdaging van betaald online nieuws

Algemeen

Het Reuters Institute for the Study of Journalism heeft eind vorige maand een studie uitgebracht naar de bereidheid voor online nieuws te betalen. Reclames zijn niet populair en worden soms actief vermeden, blijkt uit het onderzoek. Er is een beperkt aantal opties om inkomsten te genereren, die zich kenmerken door gemak en het niet uitlokken van irritatie.

Bureau Kantar Media ondervroeg voor het Reuters Instituut mensen in Finland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten binnen de leeftijdsgroepen 20-34 en 35-54 jaar.

Nieuwsmerken worden gewaardeerd en ondervraagden zouden het erg vinden als die verdwijnen. Tegelijk is er zoveel aanbod aan gratis nieuws dat veel geïnterviewden zich afvragen waarom ze daar nog voor zouden moeten betalen.

De nieuwsindustrie heeft dat deels over zichzelf afgeroepen door lange tijd inhoud gratis weg te geven. Het ruime aanbod betekent onder respondenten dat materiaal dat nu nog onbereikbaar achter een betaalmuur ligt "vroeg of laat wel gratis door iemand wordt gedeeld".

Lees verder op Villamedia: www.villamedia.nl/artikel/reuters-studie-over-de-uitdaging-van-betaald-online-nieuws