Afbeelding

Duitse media starten met alternatief voor Facebook-inlog

Algemeen

Inloggen met je Google- of Facebook-account op andere websites is handig, maar er zit ook een keerzijde aan. De social media-giganten vergaren op die manier talloze gegevens over je. Duitse media hebben de handen ineen geslagen voor een gezamenlijke login.

Door in te loggen via sociale media vertellen lezers aan Google, Facebook of Twitter wat ze online doen. Uitgevers die hun lezers op die manier laten inloggen, geven gratis bedrijfsgevoelige informatie weg. Wie zijn hun gebruikers? Welke artikelen worden het meest gelezen? Hoe browsen gebruikers door de website? De social-mediagiganten weten het allemaal en kunnen hier mogelijk concurrentievoordeel uit halen voor hun eigen activiteiten met nieuws.

Er is nog een bezwaar tegen het weggeven van bedrijfsgevoelige gegevens: het is niet precies bekend wat de sociale netwerken doen met de gegevens van gebruikers. In mei 2018 wordt de nieuwe EU Data Protection Reform van kracht, die privacywetgeving versterkt. Met deze wet krijgen gebruikers meer zeggenschap over hun eigen data en wat daar mee gebeurt.

Lees verder op SVDJwww.svdj.nl/ongecategoriseerd/duitse-media-starten-alternatief-facebook-inlog/