Afbeelding

Netto mediabestedingen groeien, maar niet offline

Algemeen

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in het eerste halfjaar van 2017 met 2,6% gestegen tot € 1,9 miljard. Die groei is vrijwel volledig toe te schrijven aan online, dat met 13% groeide. De gezamenlijke offline media zagen de inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte dalen met 6,2%. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2017, dat Nielsen binnenkort publiceert.

De toename van de mediabestedingen aan online blijft indrukwekkend. De discussies over brand safety, ad-blockers, visibility en bots lijken de opmars van digital advertising niet te stuiten. De groei van 13% betekent in absolute bestedingen een plus van € 112 miljoen.

Bij online wordt onderscheid gemaakt naar drie soorten advertising: search, display en classifieds. Search is de grootste categorie en daar stegen de bestedingen met ruim 17%. Vrijwel de helft van de online mediabestedingen gaat inmiddels naar search. Dat gaat ten koste van display en classifieds, die beide eveneens een flinke groei lieten zien. De bestedingen aan display namen toe met 12% en aan classifieds werd 6% meer besteed.

Lees verder op Graficus: www.graficus.nl/nieuws/20409-netto-mediabestedingen-groeien%2c-maar-niet-offline.html