Afbeelding

NU.nl blijft grootste online nieuwsmerk

Algemeen

NU.nl blijft met een bereik van 7 miljoen gebruikers het grootste Nederlandse online nieuwsplatform. De 'grote vier' bestaan verder uit NOS, AD en Telegraaf.

Bij alle nieuwsmerken is de smartphone het meest dominante platform. Google, Facebook en YouTube zijn de grootste online merken met een bereik van ruim 11 miljoen.

Sinds oktober 2016 wordt het bereik van vrijwel alle Nederlandse online merken op alle platformen gemeten door Vinex. Sinds juli van dit jaar zitten daar ook de grote internationale merken als Google, Facebook, Twitter, Netflix en Spotify bij, inclusief al hun submerken.

In de sector nieuws heersen vier merken: NU.nl is met 7 miljoen gebruikers per maand (september 2017) de onbetwiste koploper, dan volgen NOS en AD die om de tweede en derde plek strijden (ruim 6 miljoen) gevolgd door Telegraaf.nl (5 miljoen).

Dan komt er een tijdje niets. Met een bereik van net onder de 3 miljoen wisselen NRC, de Volkskrant, Metro en RTL Nieuws stuivertje, NRC is in september voor het eerst de grootste van de 'kleine vier'. RTL Nieuws laat een dalende tendens zien sinds mei van dit jaar.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/de-stand-van-de-nieuwsmedia/nu-nl-blijft-grootste-online-nieuwsmerk/