Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Dertien opvallende socialmedia-trends voor 2018

Algemeen

Het jaar is alweer bijna voorbij. Hoog tijd dus om vooruit te kijken naar het komende jaar. Het belooft een interessant jaar te worden voor merken en marketeers, waarin de rol van social media in de funnel verder zal toenemen.

De trends die in 2017 zijn ingezet en waarover ik eind vorig jaar schreef in mijn vorige trendartikel zetten zich daarmee komend jaar verder door.

1. Sterke focus op performance
Waar een aantal jaar geleden social media vooral als kanaal werd gezien om een relatie op te bouwen en fans te creëren op basis van organisch bereik, is dat anno 2017 heel anders. Social media zijn bereikmedia geworden, waar met gerichte targeting zichtbare resultaten kunnen worden behaald. Met Facebook voorop, zal deze trend in 2018 worden doorgezet. Social media kennen een steeds belangrijkere rol als communicatiekanaal in alle fases van de marketingfunnel, waarbij reach en je bereikfrequentie cruciaal zijn. Bedrijven kijken (terecht) steeds grondiger en kritischer naar de performance van social media als volwassen marketingkanaal.

2. Bye, bye, interactie
De ontwikkeling van Facebook als belangrijk mediakanaal in de marketingfunnel, betekent automatisch dat we steeds meer afscheid gaan nemen van de basis van waaruit Facebook is gestart: interactie. Het gaat voor jou als merk niet meer om de likes, comments en shares, maar om de reach, frequency, traffic en conversiebijdrage. Het platform adviseert zelf ook actief het gebruik van nieuwe advertentieformats op het vlak van reach en frequency, in plaats van de meer traditionele engagement ads.

3. Think video!
Video, video, video, het kan niet voldoende benoemd worden. Facebook gaf onlangs aan te verwachten dat binnenkort 70 procent van alle content op haar platform video zal zijn, en Cisco denkt zelfs dat 80 procent van alle traffic op internet in 2019 video zal zijn. Merken moeten meer en meer aan de slag met video om hun doelstellingen te behalen. Of motion, zoals ik het zelf liever typeer. Video klinkt al snel als duur en complex, terwijl het vooral gaat om het toevoegen van beweging aan je content. Animatie, stop motion, cinemagraphs, allemaal vormen van video/motion die goed in te zetten zijn en kostenefficiënt kunnen worden ontwikkeld.

Lees verder op FrankWatching: www.frankwatching.com/archive/2017/11/07/13-opvallende-socialmedia-trends-voor-2018/