Afbeelding

Bereiksonderzoek voor kijken, luisteren en lezen per 2019 geintegreerd

Algemeen

De bereiksonderzoeken voor kijken, luisteren en lezen gaan een gezamenlijke toekomst tegemoet. De onderzoeksorganisaties formuleren samen een opdracht voor crossmediaal onderzoek. Dat onderzoek moet in 2019 van start gaan.

De directeuren van de instituten SKO, NOM, VINEX, NLO, BRO en PMA presenteerden hun plannen tijdens een themamiddag van MWG.

Om in tijden van convergentie en programmatic buying relevant te blijven, zoeken de onderzoeksorganisaties elkaar op. Door een gezamenlijk onderzoek te starten, kunnen zij inspelen op de crossmediale ambities van uitgevers en adverteerders. Ook kunnen zij nieuwe technieken benutten zoals passieve metingen, hybride methodes en datafusie. Door dezelfde panels te gebruiken, kan op kosten worden bespaard.

Ondanks de focus op de gezamenlijke toekomst, wordt er ook in 2018 volop geïnnoveerd.

NOM heeft in 2017 gewerkt aan efficiency en actualiteit. Dit jaar zijn honderden HAH-bladen in het basisonderzoek opgenomen waardoor regionale media efficiënter worden onderzocht. Voor landelijke printmedia heeft NOM de frequentie van publicaties verhoogd. De bereikscijfers verschijnen nu ieder kwartaal.

De meest tot de verbeelding sprekende innovatie is de datafusie van bereikscijfers van print- en online media. Het fusiebestand stelt uitgevers (van printmedia) in staat om het totale merkbereik te berekenen. Het fusiebestand wordt op 7 december 2017 onder de naam NOM Mediamerken gepresenteerd.

Lees verder op NDP Nieuwsmedia: www.ndpnieuwsmedia.nl/2017/11/22/bereiksonderzoek-kijken-luisteren-en-lezen-per-2019-geintegreerd/