Foto: Stockfoto 123RF

De tool van het Duitse Opinary biedt uitgevers een nieuwe manier om interactie te creëren

De Duitse krant Die Welt heeft met de tools voor interactieve peilingen van Opinary 100.000 euro extra aan abonnementen binnengehaald, in slechts 3 maanden tijd. Cornelius Grey, CEO van Opinary, vertelt over de opmars van zijn bedrijf in Duitsland, Engeland en nu ook Amerika.

Het Berlijnse bedrijf Opinary, die zich specialiseert in gebruikersinteractie, biedt zes hulpmiddelen voor inzicht in de mening van lezers. De tools zien er verschillend uit, maar bieden allemaal in één oogopslag overzicht over een actueel onderwerp op een mediasite. Ze zorgen dat de gebruiker een standpunt in kan nemen en die mening vervolgens kan vergelijken met hoe anderen hebben gestemd.

'Op die manier gaan we de filterbubbel tegen,' zegt CEO Cornelius Frey. Wil je, als uitgever of als gebruiker van een mediasite, weten hoe de meningen over een bepaald onderwerp verdeeld zijn, dan krijg je daar met de tools snel inzicht in. Veel sneller dan wanneer je comments onder een artikel door zou spitten, zegt Frey.

Hoe betrouwbaar de tools zijn? Hij is voorzichtig met het doen van uitspraken. 'We doen geen wetenschappelijk onderzoek en hebben ook niet het doel verkiezingspolls te vervangen. Wel zagen we bij onze peilingen over Brexit en de Amerikaanse verkiezingen al in een vroeg stadium welke kant het op zou gaan.'

Op het moment heeft Opinary 60 miljoen unieke bezoekers per maand. Zo maken de vijftien grootste Duitse uitgevers allemaal gebruik van Opinary, net zoals The Guardian, New York Times en Huffington Post. Sinds medeoprichter en zus Pia Frey in New York zit, gaat het in Amerika ook steeds beter met Opinary: volgens Frey zijn er toezeggingen gedaan door NBC, Forbes en Fortune om in zee te gaan met Opinary.

Lees verder op SVDJwww.svdj.nl/nieuws/tool-duitse-opinary-uitgevers-nieuwe-manier-interactie/

reageer als eerste
Meer berichten