Afbeelding

10 vragen aan: Adri de Bruijn (56)

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

1. Wie bent u?

Mijn naam is Adri de Bruijn (56) en ik ben ongeveer dertig jaar geleden in mijn woonplaats Weesp gestart met een lokale kabelkrant. Dat is uiteindelijk de basis geweest voor de uitgeverij Enter Media, die inmiddels met ruim 25 medewerkers 9 wekelijkse nieuwskranten uitgeeft in de Gooi- en Vechtstreek. Toen wij destijds met de krant zijn gestart waren wij een van de vijf lokale kranten in Weesp, ondertussen zijn we alleen over. Inmiddels ben ik per 1 november gestopt als directeur van de uitgeverij en ga ik fulltime aan de slag als directeur van Pubble.

2. Vertel eens wat verrassends over jezelf?
Als liefhebber van de watersport ben ik in mijn vrije tijd graag te vinden op het water. Dat was eerst veelal zeilend en inmiddels ben ik overgestapt naar het meer comfortabele motorbootvaren. Met onze zeilboot waren we in de zomervakanties vaak te vinden in Engeland en Frankrijk en onze verste tocht heeft ons op de prachtige Azoren gebracht. Dat was onderdeel van een reis van een half jaar die ik op mijn vijftigste heb gemaakt als een een soort van halve sabbatical. Een mooi moment om veel dingen te overdenken en het heeft uiteindelijk geleid tot de geboorte van Pubble als uitgeversplatform.

3. Wat maakt uw bedrijf zo bijzonder?
Het enthousiasme, betrokkenheid en vooral doorzettingsvermogen van onze mensen heeft er voor gezorgd dat we konden groeien en met nieuwe activiteiten konden starten. Zoals een ICT afdeling, communicatiebureau, uitgever van bedrijfskranten en zelfs een bakkerij.

Ook het feit dat het hele gezin onderdeel is gaan uitmaken van het bedrijf is wel een bijzonderheid te noemen. Mijn vrouw Ellen is bij de redactie betrokken als corrector en zoon Joris en dochter Lianne zijn opgegroeid in de uitgeverij. Ondertussen zijn zij de belangrijkste schakels in ons uitgeversplatform.

4. Welk redactioneel verhaal of commerciële activiteit zal u altijd bijblijven?
De snelheid waarmee wij als lokale nieuwsbladuitgever kunnen werken is voor mij altijd het leukste geweest. Een dag na de gemeenteraadsverkiezingen meteen de uitslag kunnen melden en al interviews publiceren met reacties. Maar ook die keer dat de kerktoren op dinsdagavond in brand stond en op woensdagmorgen in onze krant krant vier extra nieuwspagina's met berichtgeving hierover. Het leverde ons uiteindelijk zelfs een nominatie voor de NNP-prijs voor nieuwsbladuitgevers op.

5. Wanneer bent u lid geworden van de Nederlandse Nieuwsblad Pers en wat waren de overwegingen?
Wij zijn alweer meer dan tien jaar lid van de NNP. De contacten met mensen die dezelfde problemen en uitdagingen hebben is hier het leukste. Kijken en leren van elkaar om met elkaar beter te worden en het medium belangrijk te houden. De NNP is vooral voor de kleinere uitgevers zeer belangrijk. Het is voor ieder aangesloten lid een enorme meerwaarde om met elkaar sterk te staan en oplossingen te vinden om op een moderne manier uit te geven.

6. Voor welke uitdagingen staat uw bedrijf?
Halverwege vorig jaar zijn onze kranten samengegaan met de huis-aan-huistitel van de Holland Media Combinatie (HMC). De integratie van de medewerkers en de inhoud van de vernieuwde kranten is een fantastische uitdaging voor mijn opvolger.

7. Hoe kijkt u naar het lokale, regionale, landelijke en zelfs mondiale medialandschap?
Ik geloof uiteindelijk alleen in lokale en landelijke/internationale berichtgeving via kranten. De regio valt hierbij voor mij weg. Door ons heel sterk te maken door als lokale uitgever via alle mediavormen actief te zijn kunnen we overleven. Onze unieke content heeft waarde. En ik denk (en ben er eigenlijk wel van overtuigd) dat als we het goed doen onze berichten het waard zijn om er voor te betalen. Dit verdienmodel zal voor de uitgeverijen een belangrijke kans zijn in het voortbestaan.

8. Kip of het ei? Hoe ziet u de verhoudingen tussen commerciële activiteiten en redactionele artikelen? Waarom?
Ik ga er vanuit dat goede redactionele content altijd een basis is voor adverteerders om zich daaraan te verbinden. Daarom geldt voor mij dat de redactie sterk moet zijn en alleen dan de adverteerder meekrijgt. Ik pleit dan ook graag voor een keurmerk voor kwalitatieve lokale kranten die zich op deze wijze kunnen onderscheiden.

9. Stel: u krijgt ruimte op een tegeltje, wat zou u daarop willen schrijven?
Als je niet kan delen kan je ook niet vermenigvuldigen! Dit is een wijsheid die wat mij betreft overal opgaat; zowel bij NNP, de uitgeverij en zeker bij Pubble.

10. Welk NNP-lid zou ook in aanmerking mogen komen voor deze rubriek?
René de Lange van de Texelse Courant. Een lokale uitgever op een eiland. Ik ben vooral benieuwd waar hij zijn tomeloze energie vandaan haalt om maar door te gaan met vernieuwing.