Afbeelding

Groot onderzoek toont aan: nepnieuws heeft een groot bereik, maar weinig impact

Algemeen

Een kwart van de Amerikanen bezocht in aanloop naar de presidentsverkiezingen van 2016 een website met nepnieuws. Dat deden ze vooral via Facebook, blijkt uit het eerste wetenschappelijke onderzoek naar nepnieuwsconsumptie. Trump-supporters bezochten de meeste fake news-sites.

Sinds Donald Trump de Amerikaanse presidentsverkiezingen won, wordt er veel gespeculeerd over het effect van nepnieuws op de maatschappij, maar betrouwbare onderzoeksresultaten zijn er nog weinig. Goed dus dat er steeds meer harde cijfers bekend worden over de impact van dit fenomeen.

Een op de vier bekijkt nepnieuws
Uit het eerste wetenschappelijke onderzoek naar nepnieuwsconsumptie bleek onlangs dat één op de vier Amerikanen in aanloop naar de presidentsverkiezingen van 2016 een website met nepnieuws bezocht. Onder Trump-stemmers vormde nepnieuws het grootste deel van hun mediadieet: zes procent, tegenover één procent bij de Clinton-stemmers. Het gros van het nepnieuws was pro-Trump, namelijk 80 procent van de 289 websites.

Dit maakt het aantrekkelijk om te concluderen dat de verspreiding van nepnieuws positief uitpakte voor Trump. Toch leert een verdere blik op de cijfers dat 60% van de bezoeken aan nepnieuwssites afkomstig was van de tien procent van de Amerikanen met het meest conservatieve mediadieet. Met andere woorden: lezers van pro-Trump-nepnieuws waren waarschijnlijk al pro-Trump. De auteurs suggereren daarom dat de sites weliswaar een groot bereik hebben, maar weinig impact.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/groot-onderzoek-toont-aan-nepnieuws-heeft-een-groot-bereik-maar-weinig-impact/