Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Hoe jongeren nieuws consumeren via sociale media

Algemeen

91 Procent van de jongeren leest weleens nieuws via sociale media, zo blijkt uit Zweeds onderzoek. Door de interactieve structuur van de netwerken komen zij daar vaak onverwacht nieuws tegen. Vrienden en 'opinieleiders' hebben daar vaak veel invloed op.

Door de digitalisering en opkomst van sociale media is de manier waarop jongeren nieuws consumeren radicaal veranderd. Om hier een beter beeld van te krijgen, onderzochten de Zweedse onderzoekers Annika Bergström en Maria Belfrage hoe jongeren in Zweden omgaan met het nieuws op hun tijdlijn, of ze 'per ongeluk' nieuws bekijken of bewust, en welke invloed vrienden en volgers in die netwerken hebben op de nieuwsconsumptie.

Bergström en Belfrage ontdekten dat 91 procent van de jongeren weleens nieuws consumeert via sociale media, tegenover gemiddeld 51 procent van de gehele bevolking. 44 procent van de jongeren leest dagelijks nieuws via sociale media; 38 procent doet dit wekelijks en 9 procent minder vaak.

Opleiding speelt geen rol
Of jongeren geïnteresseerd zijn in het nieuws blijkt de grootste voorspeller van nieuwsconsumptie via sociale media. Verrassender is het dat opleiding en politieke voorkeur amper een rol spelen; in onderzoek naar gebruik van traditionele media zijn deze kenmerken juist van groot belang.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/jongeren-nieuws-sociale-media/