Afbeelding

Gedrukte nieuwsmedia nog altijd massaal gelezen

Algemeen

De gedrukte dagbladen in ons land bereiken dagelijks 6,4 miljoen personen, 44% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder. Dat blijkt uit NPM 2018-I, de rapportage van NOM over het kalenderjaar 2017.

Het bereik van de printedities is stabiel (index 99 ten opzichte van de vorige publicatie).

Printbereik vormt een solide pijler onder het groeiende lezerspubliek van dagbladen. De groei van de dagbladmerken is vooral afkomstig van online kanalen. Die trekken momenteel dagelijks 3,3 miljoen bezoekers. Het dagelijkse bereik van dagbladmerken via de smartphone is gedurende 2017 met bijna een half miljoen gegroeid tot ruim dagelijks 2 miljoen bezoekers (bron: NOBO 2018).

Desondanks zijn er titels die ook hun printbereik zagen stijgen. Het Financieele Dagblad, Nederlands Dagblad en de Volkskrant boekten in 2017 een lichte groei.

Populaire weekendkranten
Opvallend is de populariteit van de weekendeditie van de dagbladen. Het bereik van die uitgave is gemiddeld ruim een kwart hoger dan die van een doordeweekse krant. Het bereik van NRC is in het weekend bijna de helft (49%) hoger. De Volkskrant trekt met de weekendeditie 48% meer lezers.

Lees verder op NDP Nieuwsmedia: www.ndpnieuwsmedia.nl/2018/03/22/gedrukte-nieuwsmedia-nog-altijd-massaal-gelezen/