Afbeelding

De Bunschoter viert jubileum, hoofdredacteur Abram Muijs: ‘We zitten nog steeds op de goede weg’

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

BUNSCHOTEN/SPAKENBURG - Het familiebedrijf De Bunschoter viert in 2018 haar 90-jarig bestaan. Vanaf de oprichting is de onderneming uitgegroeid tot een volwassen uitgeverij met daarnaast een full service drukkerij, reclamebureau en studio. Het bedrijf is volgens eigenaren David en Ivan Hartog 'toekomstproof'.

Voor de inwoners van de gemeente Bunschoten is De Bunschoter als nieuwsblad reeds decennialang een vaste waarde. Tweemaal per week ontvangen abonnees de krant in de bus, waarbij zij op de hoogte blijven van het lokale nieuws en in de sportverslaggeving onder meer de activiteiten van IJsselmeervogels en Spakenburg kunnen volgen.

Met een oplage van ruim 4.000 stuks in tabloidformaat is De Bunschoter waarschijnlijk de kleinste krant van Nederland. Het abonneebestand is de laatste jaren vrij stabiel gebleven, ondanks het feit dat landelijk de belangstelling voor de geschreven pers terugloopt.

De gratis huis-aan-huiseditie van De Bunschoter wordt bezorgd bij 8.500 huishoudens in de gemeente. Ruim twee decennia bereikt De Bunschoter ook via DB-TV op televisie een vast kijkerspubliek. Voor veel lokale middenstanders is dit medium uitermate geschikt om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen.

Enthousiasme
Hoewel de toekomst van de papieren media nog altijd onzeker is, is hoofdredacteur Abram Muijs ervan overtuigd dat De Bunschoter als krant nog jaren vooruit kan. "Met vier fulltime medewerkers maken wij nog elke week met veel enthousiasme de krant", zegt Muijs. "Mede dankzij de cursussen die onze mensen bij NNP hebben gevolgd, slagen wij om een kwaliteitskrant te maken. Het vrij stabiele abonneebestand geeft aan dat we nog steeds op de goede weg
zitten."

In de loop van haar 90-jarig bestaan heeft De Bunschoter haar dienstenpakket uitgebreid. Het bedrijf heeft sinds 1976 een eigen drukkerij. "Bijzonder is daarbij wel dat we onze eigen krant daar niet laten drukken", vertelt Muijs. "We zetten de drukkerij in om aan de vraag van onze opdrachtgevers te voldoen. Denk daarbij aan een zeer breed pakket aan kwaliteitsdrukwerk, waaronder sponsored magazines en promotiekranten."

Op deze manier blijft De Bunschoter bij de tijd, zonder het oog op traditionele nieuwsverbreiding te verliezen. Op 19 april 2018 viert De Bunschoter haar 90-jarig bestaan.