Afbeelding

Hebben Nederlandse media last gehad van de News Feed-wijzigingen bij Facebook?

Algemeen

Media die veel gebruik maken van Facebook lijken minder last te hebben van de recente aanpassingen aan het algoritme dan vooraf werd gevreesd. Wel moeten berichten nu tot meer debat leiden. 'Tags waren een holy grail, die gaven berichten echt een boost in bereik. Dat is nu veranderd.'

Begin januari kondigde Facebook een update van het algoritme aan. Door een aantal aanpassingen aan de formule die bepaalt wie er meer aandacht krijgt in de tijdlijnen van gebruikers, zouden persoonlijke berichten van vrienden voortaan voorrang krijgen boven nieuwsberichten.

Hoewel er gevreesd werd voor een grote impact op media die erg afhankelijk zijn van Facebook, reageerden sommige van die media overwegend nuchter: ze hadden het al zien aankomen en moesten eerst nog maar eens de gevolgen ervaren. Nu er een paar maanden verstreken zijn, is de vraag dus op zijn plaats: is het zwaard van Damocles gevallen of niet?

Daling van tien procent
Bij LINDAnieuws in ieder geval niet. De site waarvan zo'n zestig procent van de lezers binnenstroomt via Facebook, zag het bereik op het sociale netwerk met zo'n tien procent dalen. 'Maar het valt ons eigenlijk best mee', vertelt redactiechef Merijn Henfling: 'Je weet natuurlijk niet wat er nog gaat komen, want Facebook blijft een black box, maar door groei via bijvoorbeeld SEO en Instagram hadden we in maart wel een erg goede maand qua bezoekers.'

Ook bij Vrij Nederland zijn geen harde klappen gevallen, aldus webchef Jasper Veenstra: 'Ik heb geen harde cijfers, maar we zien nauwelijks verschil. Andere titels bij WPG (de uitgever van Vrij Nederland, red.) hebben er overigens wel last van.'

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/nederlandse-media-wijzigingen-facebook/