Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Dit zijn de 39 Nederlandse online nieuwsmerken met het grootste bereik

Algemeen

Dagbladsites domineren op de lijst van online nieuwsmerken met het grootste bereik, net als de NOS. Bovenaan staat een van de weinige online-only sites: NU.nl.

De nieuwsmerken in Nederland met het grootste bereik zijn van buitenlandse origine: Google, Facebook en YouTube. Honderd procent 'nieuwsmerken' zijn het niet, ze zijn vooral belangrijk voor de verspreiding van nieuws van andere merken. En ze worden door hun bezoekers voor van alles en nog wat gebruikt, nieuws is slechts één van de toepassingen.

De echte 'nieuwsmakers' die de Nederlandse onlinemarkt beheersen, zijn NU.nl, NOS, AD en Telegraaf met een bereik van vijf miljoen unieke bezoekers of meer per maand. Dan komt er een tijdje niets, tot de 'kleine' vier volgen: NRC, Volkskrant, RTLnieuws en Trouw.

Maar hoe zit het met al die andere nieuwsmerken in Nederland? Hoeveel bezoekers hebben VI, de Leeuwarder Courant en HartvanNederland? Die komen niet permanent voor in de top-50 die VINEX-NOBO maandelijks publiceert. Op verzoek van de Stand van de Nieuwsmedia is nu ook het peloton in kaart gebracht: van Tweakers en Het Parool tot en met Vrij Nederland en de IJmuider Courant.

Lees verder op SVDJwww.svdj.nl/de-stand-van-de-nieuwsmedia/39-online-nieuwsmerken-bereik/